Jak a čím motivovat zaměstnance?
Připadá vám, že zaměstnanci nedávají do své práce sto procent? Přijde vám, že lenoší? Je třeba je pořádně motivovat. Úkolem každého lídra firmy, úkolem každého šéfa je motivovat zaměstnance k práci, dát jim důvod, proč je práce má bavit a proč se vyplatí se v práci snažit. V případě, že takovým lídrem jste, jak motivujete své zaměstnance? Motivujete je penězi? To je sice dobrá motivace, ale dnes lidé jen na peníze neslyší. Dnes vyhrávají benefity jiné podoby než podoby třináctého a čtrnáctého platu.
Motivovat zaměstnance lze dnes daleko levněji. Zaměstnanci skutečně hledají jiné benefity, než jakým je hezké finanční ohodnocení. Touží po delší dovolené nebo třeba po slevách do knihkupectví. Tím jsme však trochu odbočili – prozraďme si, jak motivovat zaměstnance, ne jak je udržet.
Co třeba pizza nebo pochvala?
Tím, jak motivovat své zaměstnance, se nedávno zabýval americký psycholog. Během svého výzkumu si americký psycholog našel tři skupiny dělníků, kterým za jejich práci slíbil odlišnou odměnu. Jedna skupina dostala finanční slib, druhá měla slíbené poukázky na pizzu a třetí dostala jen pochvalu.
Na konci pracovního dne se ukázalo, že největší motivací pro lidi byla pizza. S penězi totiž lidé počítají za svou práci, pizza je bonus, který není běžný a který všichni lidé na světě milují.
I chválit zaměstnance se vyplatí
Kromě toho také zjistil, že pochvala je také skvělým pohonným motorem. Podle amerického psychologa prý síla peněz rychleji pomine než pochvala, která v člověku vzbudí dobrý pocit z odvedené práce. Dobrý pocit z pochvaly vydrží dlouho, navíc tento pocit neutratíme, zatímco mimořádnou odměnu nejspíše ihned.
Zkuste tedy své zaměstnance motivovat trochu jinak než penězi. Uvidíte, zdali budou efektivněji pracovat třeba jen za obyčejnou pochvalu.